Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi

Projekti | 23 ožujka, 2025

Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi

Vodimo vas kroz nedavno dovršeni projekt u Valenciji; nadahnjujuć primjer škole 21. stoljeća

Autor: Haus

‘Kada vrijeme to dopusti, učionica u školi otvara se izravno prema prirodi, a stablo, mijenjajući se s godišnjim dobima, postaje sastavni dio iskustva učenja’

Kako projektirati školu za 21. stoljeću, u eri kada suvremena arhitektura obrazovnih institucija (barem u nekim dijelovima svijeta) doživljava ozbiljnu revoluciju, odražavajući nove pedagoške filozofije i društvene vrijednosti? Jedan od ljepših primjera je nova škola u španjolskoj Valenciji – u Paterni, dovršena prošle godine.

Imagine Montessori School nalazi se na rubu rezidencijalnog područja Valterna, na potezu između stambenih jedinica i klanca En Dolça, koji odvaja Valternu od susjednog urbanog područja.

Umjesto uobičajenog okretanja prema gradu, ulaz u školu otvara se prema klancu, obuhvaćajući prirodni krajolik koji su autori prepoznali kao ključan element u doživljaju škole i njezina prostora.


Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Škola se nalazi u Valenciji Foto: Mariela Apollonio
Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio

Integracija škole u klisuru

Djeca ulaze u školu prolazeći borovu šumu povišenim drvenim stazama, promatrajući zgradu kroz krošnje. “Nema naglog prijelaza koji se dogodi iza vrata – samo postupno putovanje koje ih iz grada polako uvodi u novo okruženje”, opisuju autori, arhitekti lokalnog studija Gradolí & Sanz ArquitectesArturo Sanz, Carmel Gradolí i Fran López.

Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio

Njihov cilj bila je gotovo neprimjetna integracija škole u klisuru okruženu šumom, koristeći prirodu kao njezinu primarnu učionicu.

“S izloženeom glinom i drvom, objekt je zamišljen kao dio iskustva učenja, bez obloga ili suvišnih detalja. Zeleni krov regulira temperaturu i stapa zgradu s okolinom, dopuštajući prirodi da zauzme središnje mjesto”, objašnjavaju.

Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio

Svaka učionica gleda prema prirodi

Zgrada ima oblik slova ‘S’ koji stvara dva velika vanjska prostora za učenje i igru. Na zapadnoj strani je mali pozivajući trg koji služi kao glavni ulaz, a na istočnoj strani igralište koje se proteže prema prirodi. Ovakav raspored omogućava da svaka učionica gleda prema klancu i borovoj šumi. Na taj način učenici uvijek vide prirodu; glavnu temu škole.

Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio
Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio

U učionicama nema učiteljskog stola ni ploče. Umjesto toga, prirodni krajolik postaje glavni prostor za učenje. Učionice su podijeljene u pet različitih područja. Učenici se mogu slobodno kretati između njih prema svojim interesima i potrebama. Tu su: područje za osjetila, područje za praktični život, područje za jezik, područje za matematiku i područje za kulturne studije.

Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio
Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
2023 Foto: Mariela Apollonio

Prostori u koje se odrasli ne uklapaju

Svakoj se učionici pristupa, opisuju autori, kroz ulaz s ormarićima i klupama, gdje djeca skidaju obuću i jakne. Niski luk u zidu označava ulaz, dizajniran u njihovoj veličini. Unutra, središnji solarni dimnjak osigurava prirodno svjetlo, ventilaciju i vizualnu povezanost između učionica.


Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
2023 Foto: Mariela Apollonio

Svaka učionica proteže se u natkrivenu terasu, mali amfiteatar, fontanu i listopadno drvo. “Kada vrijeme to dopusti, učionica se otvara izravno prema prirodi, a stablo, mijenjajući se s godišnjim dobima, postaje sastavni dio iskustva učenja”, objašnjavaju arhitekti. Učionice se šire oko zajedničkog prostora koji je, naglašavaju autori, puno više od hodnika.

Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio

“S proširenim prostorima, nišama, balkonima i šetnicama s pogledom na igralište pretvara se u mjesto okupljanja, rada i igre.
U cijeloj zgradi prostori su dizajnirani po mjeri djeteta: galerije iznad kupaonica, skrovišta ispod stubišta i sjedala uz prozore koja su blizu poda. To su prostori u koje se odrasli baš i ne uklapaju – mala utočišta djetinjstva”, opisuju.

Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio

Nema tradicionalnih sportskih terena

Jednako važnu ulogu kao interijer igraju i vanjski prostori; igralište, terase i borova šuma. Vanjski dio nije zamišljen kao običan vrt oko zgrade, već kao prirodni krajolik. “Ovdje korijenje, grane, šišarke, divlje šparoge u proljeće i gljive u jesen zamjenjuju umjetnu travu. Cilj nije igrati se dok je u pozadini zeleno, već komunicirati sa samom prirodom”, objašnjavaju Gradolí & Sanz Arquitectes.

Zamislite djetinjstvo u ovakvoj školi
Foto: Mariela Apollonio

Stoga nema tradicionalnih sportskih terena ili nogometnih igrališta; umjesto toga krajolik je oblikovan u niz mirnih, inkluzivnih okruženja za igru. Prirodni nagibi terena pretvaraju se u rampe, tobogane, stepenice, zidove za penjanje, balkone, šetnice, skrovišta i špilje. “A kada dođu jake kiše, sama jaruga postaje živa učionica, pozornica na kojoj nabujala voda dramatično preoblikuje zemlju pred njihovim očima”, opisuju.

2023 Foto: Mariela Apollonio

Vidljivi materijali koji educiraju

Škola je izgrađena od materijala koji minimalno utječu na okoliš, od pečene gline i drva.
“Nosivi zidovi debljine 60 cm, izrađeni od perforirane opeke, u kombinaciji sa svodovima i podovima od pune opeke, prikazuju sirovu ljepotu gline. Drvo se koristi u cijeloj konstrukciji, u krovnim pločama, pregradama – i unutarnjim i vanjskim – i u stolariji.
Beton je ograničen samo na temelje, a čelik se pojavljuje u pojedinim stupovima i ogradama.

Nema spuštenih stropova, obloga, tehničkih podova – ništa nije skriveno. Izložena cigla služi kao struktura, pregrada i završna obrada, uz prihvaćanje njezine prirodne teksture i nesavršenosti. Mehanički i električni sustavi zgrade ostaju vidljivi, omogućujući učenicima da prate svoje staze i razumiju kako je škola izgrađena te kako funkcionira. Tako sama zgrada postaje edukativno sredstvo”, napominju arhitekti.

Foto: Mariela Apollonio
Foto: Mariela Apollonio
Foto: Mariela Apollonio

Finalno, projekt zaokružuje zeleni krov koji ima višestruku ulogu: štititi zgradu od vrućina te je što nježnije stopiti s krajolikom. “Ispod ovog živog svoda, arhitektura se rastapa, dopuštajući prirodi da ponovno preuzme svoju ulogu izvorne fasade”, za kraj poručuju autori jednog od čarobnijih mjesta za doživjeti školu i djetinjstvo.

Foto: Mariela Apollonio
Foto: Mariela Apollonio
Foto: Mariela Apollonio


Ovdje možete čitati o jedinstvenom projektu škole u Indiji.