Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice

Projekti | 22 svibnja, 2025

Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice

Arhitekti platforme SKUP-A danas će vas provesti kroz svoj ured nominiran za Bernardija

Autor: Haus

‘Ured postaje neka vrsta moderne kolibe, jednostavno grijane malom peći na cjepanice, gdje se arhitekti sastaju sa svojim kolegama i u radionici testiraju provedbu dijelova budućih projekata u omjeru 1 : 1’

Filip Romić i Krešimir Romić, dvojac koji stoji iza arhitektonske platforme SKUP-A, u četvrtak su uživo, na licu mjesta, predstavili svoj projekt nominiran za UHA-inu Nagradu Bernardo Bernardi. Projekt je njihov vlastiti ured, smješten u napuštenoj, zapuštenoj, poluurušenoj hali nekadašnje Klaonice u Zagrepčanki, a koji su Romići projektirali i sami adaptirali.

Jedno od važnijih ostvarenja moderne industrijske arhitekture u Zagrebu s početka 20. stoljeća, kompleks klaonice i stočne tržnice u Heinzelovoj 66 građen prema projektu Waltera Fresea, desetljećima se bori s otužnom i neizvjesnom sudbinom, no istodobno postaje poligon za pojedinačne inicijative i mikrointervencije koje ga spašavaju od potpune propasti.

Romić i Romić u ovom slučaju potpisuju projekt obnove jednog dijela unutrašnjosti te dijela eksterijera, stvarajući prostor koji paralelno može funkcionirati kao ured, radionica, mjesto za sastanke i suradnju…

Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić
Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić

Formirana tri entiteta

“Koncepcija nove namjene formira se paralelno s adaptacijom i predstavlja praksu otvorenog procesa istraživanja, projektiranja i opredmećivanja arhitekture u polju slobodnog djelovanja. Projektantska misao formira se i evoluira u dijalogu s prostorom, koji služi kao edukator i katalizator heterogenih procesa. Krajnji rezultat ostaje nepredvidljiv. Proces izvedbe ispituje i briše granice naslijeđenih uloga arhitekt / investitor / izvođač, koje se susreću u jednom…”, opisuje autor projekta, Filip Romić.

Arhitekti su pritom formirali tri entiteta – grijani uredski prostor, negrijanu radionicu i vanjski vrt – koji se međusobno nadopunjuju i preklapaju. Ured je radi lakšeg grijanja smješten u izdignutu, ostakljenu drvenu kabinu koja dijeli prostor na dva dijela – arhitektonsku radionicu i radionicu za makete. Ispod kabine nalazi se skladište materijala.

Radionica koristi cijelu visinu prostora, a gornji dijelovi zidova ostavljeni su neobrađenima, čime se čuva izvorni karakter stare industrijske zgrade. Ipak, zamijenjena su stakla na prozorima, a donji dijelovi zidova izolirani su radi očuvanja topline.

Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić
Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić
Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić

Arhitekti postaju izvođači

Ovakvo prostorno rješenje omogućuje fleksibilnost i prilagodbu različitim programima, te, kako je u obrazloženju nominacije za Bernardija (nagrada za najuspješnije godišnje ostvarenje u području oblikovanja i unutrašnjeg uređenja) opisao Jure Grohar, član ovogodišnjeg žirija UHA-inih godišnjih nagrada, prostor predstavlja “inovativni model projektiranja i izvedbe”.

Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: SKUP-A
Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: SKUP-A

“Takva prostorna organizacija predstavlja zanimljiv arhitektonsko-ekološki princip ‘temperaturnog zoniranja’, pri čemu se umetanjem manjih prostora u veće stvaraju prostori s različitim temperaturama koji odgovaraju programskim potrebama. Ured postaje neka vrsta moderne kolibe, jednostavno grijane malom peći na cjepanice, gdje se arhitekti sastaju sa svojim kolegama i u radionici testiraju provedbu dijelova budućih projekata u omjeru 1:1.

Pri svemu tome važno je da su arhitekti, zajedno sa svojim izvođačkim timom, sami izveli projekt, što još jednom ukazuje na još jedan novi mogući model rada arhitekta – ne samo kao projektanta nego i graditelja”, objašnjava arhitekt Grohar, koji je s partnericom Anjom Vidic, iz ureda Vidic Grohar Arhitekti, te Filipom Romićem i Krešimirom Romićem sudjelovao u ovotjednom obilasku ureda te predavanju.

Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: SKUP-A
Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: SKUP-A

Novi oblik djelovanja proširene arhitektonske prakse

Udruženje hrvatskih arhitekata i Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu u četvrtak su, naime, upravo ovdje organizirali ‘Ured kao projekt: SKUP-A + Vidic Grohar Arhitekti’, događaj u sklopu GIOskopa. Osim obilaska prostora, održano je predavanje studija Vidic Grohar Arhitekti, pod naslovom ‘Privremena rješenja’, te okrugli stol u kojem su sudjelovali Romić i Romić te Vidic i Grohar.

Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić
Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić
Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić

A Grohar je u obrazloženju nominacije, između ostalog, zapisao ovo o obnovljenom prostoru Klaonice: “Projekt otvara važne teme za suvremenu (hrvatsku) arhitektonsku produkciju. U arhitektonskom smislu riječ je o skromnom, ali ciljanom zahvatu u postojeću povijesnu građevinu, koji s jedne strane čuva izvorni karakter (djelomičnom amnestijom izgrađenog okoliša), a s druge strane uvodi novi program u maniri suvremenog vernakulara – naime, arhitekti su izgradili vlastitu radionicu.

Ovaj projekt je mali društveni, intelektualni i produkcijski centar usred degradirane zone, mikrointervencija koja pokazuje jedan od mogućih putova programske obnove ovoga degradiranog dijela grada koji već predugo čeka reaktivaciju putem kulturno-produkcijskih programa. Jednako je važna činjenica da je i ovaj prostor cjelovito povezan s novim oblikom djelovanja proširene arhitektonske prakse. Baš kao što su arhitekti iznova osmislili prostor u kojem rade, tako su odlučno sami osmislili ideju svog ureda (ured kao projekt), ukazujući time na jedan od mogućih putova uspostavljanja suvremene (mlade) arhitektonske prakse.”

Stvaranje arhitektonskog ureda usred poluurušene zagrebačke Klaonice
Foto: Bosnić+Dorotić

Ovdje možete čitati Hausovu reportažu o još jednoj obnovi starog zaboravljenog kompleksa u Zagrebu.