Projekti | 1 lipnja, 2024
Projekti koji su nam se svidjeli ovaj tjedan
Kratki pregled recentnih projekata iz cijeloga svijeta na koje smo nabasali
Autor: Vjekoslav Skledar
Projekti | 1 lipnja, 2024
Kratki pregled recentnih projekata iz cijeloga svijeta na koje smo nabasali
Autor: Vjekoslav Skledar
Teško se u današnjem moru informacija probiti i selektirati ono što vam se zbilja sviđa. Svega je puno, kanali informiranja su prebrzi, stalno aktivni, na trenutke zaglušujući.
Zato ovo u nastavku nije Hausov izbor top 10 ili bilo što slično, tek zanimljivi projekti iz cijeloga svijeta na koje smo nabasali ovaj tjedan i odlučili ih podijeliti s vama. To je to. Uživajte.
Kuća na norveškoj obali tumači vrijednosti skandinavske dizajnerske kulture bez popuštanja egzibicionizmu. Ista se naime temelji na kriterijima suštinskog, funkcionalnosti, estetskog istraživanja i preferencije prema prirodnim materijalima. Ova kuća za jednu obitelj arhitektonskog studija Trodahl Arkitekter blizu centra Sandnesa na jugozapadnoj obali Norveške dobro tumači taj konceptualni pristup.
Rigorozan dizajn zgrade sažima želju za suočavanjem s dominantnom prirodom mjesta, koju karakterizira oštra pomorska klima s obilnim padalinama: stoga je, gotovo arhetipska silueta skloništa zaštićenog strmim krovovima, smještena na parceli koja se strmo spušta prema istoku, oko 7 metara prema gradu.
Strogi, izloženi betonski volumen sadrži tri razine: gornji kat, na najvišoj elevaciji zemljišta na zapadu, obuhvaća dnevni boravak i kuhinjiu s galerijom za radni kutak; drugi kat, gdje se nalazi glavni ulaz, uključuje tri spavaće sobe i dnevni boravak, dok se na prvom nivou nalaze servisne i pomoćne prostorije. Da bi se maksimiziralo hvatanje sjevernog svjetla, veliki stakleni otvori prekidaju čvrstu betonsku ovojnicu i otvaraju pogled prema vanjskom krajoliku. Na parceli se ujedno nalazi zgrada s istim kutnim profilom, manja od kuće, sadrži spremište za razne materijale i bicikle.
Kuća iznutra, baš kao i kroz vanjsku suzdržanost, obiluje jednostavnim, ravnim materijalima i prirodnim završnim obradama: od metala u podgledu krova i namještaju, do izloženog cementa na zidovima, do poliranih cementnih i drvenih podova i unutarnjih pregrada i vrata izvedenih u panelima od borovine. Cijeli projekt možete pogledati ovdje.
Osnovna ideja studija Guillermo Acuña Arquitectos Asociados bila je projektirati kuću od 54 kvadratna metra kako bi se stopila s lokacijom u području Curicóa u Čileu, s jedne strane šumom, a s druge rijekom. Kuća ima zidove od mreže i polikarbonata kako bi odražavala sjene drveća tijekom dana i svijetlila noću.
“Projekt je zamišljen kao objekt koji ne pripada lokaciji, koji se u bilo kojem trenutku može izgubiti i koji nam govori o privremenoj okupaciji šume”, rekao je Guillermo Acuña. Nazvana La Invernada (zimski vrt/staklenik), ima konstrukciju od laminiranog čileanskog borovog drveta, zidove od monolitnog, fleksibilnog polikarbonata debljine 8 milimetara i zaštitnu mrežu postavljenu preko.
“Transparentnost se igra s tom nepromjenjivošću odražavajući projicirane sjene šume na svojoj koži i njezina kretanja tijekom dana”, objasnio je studio. GAAA je odabrao tri materijala korištena za izgradnju La Invernade – laminirano čileansko borovo drvo, polikarbonat i mrežu – kako bi predstavljali slojeve u različitim elementima prirode.
“Željeli smo eksperimentirati s ‘biljnim’ kao radnom temom za dizajn, pa je kuća morala ispuniti plastične atribute te prirode: svjetlo (fotosinteza), tkaninu (lišće) i drvo (drveće)”, objasnili su. Borovo drvo je prethodno izrezano CNC-om, a zatim sastavljeno na gradilištu drvenim spojevima i vijcima kako bi se formirao zakrivljeni krov i dva nagnuta zida.
U prizemlju kuće nalazi se dnevni boravak s peći na drva i malom kuhinjicom na prednjoj strani, mala kupaonica u sredini i spavaća soba na stražnjoj strani. Potonja ima staklena vrata koja se otvaraju na terasu omotanu oko stabla. Ukupno kuća ima tri kata koji postaju sve manji prema gore, zbog nagnute konstrukcije zidova. Ljestve vode na prvi i drugi kat, koji su oboje prekriveni velikim jastucima kako bi se formirala mjesta za opuštanje uz uživanje u pogledu na šumu.
Građevinsko zemljište, na kojem je izgrađena kuća arhitektonskog studija Gautschi Lenzin Schenker, nalazi se blago uzdignuto na rubu stambenog naselja te s tri strane graniči s poljoprivrednim zemljištem. Kako ističu autori, za ovaj arhitektonski koncept presudan je široki otvoreni prostor. Stoga kuća i okolni dizajn naglašavaju prostrani krajobrazni prostor. Ni ograda, kao ni biljke ne bi trebale označavati granicu perimetra i ograničavati otvorenost krajolika, pa su u projeku naprosto napuštene.
Zbog pozicije blagovaonice s kuhinjom na potkrovlju, mogla se realizirati potreba za svestranim vanjskim prostorom s visokim stupnjem privatnosti. Stoga se i pogled na susjednu šumu i okolni krajolik mogao optimalno prikazati. Blagovaonica je povezana s dnevnim boravkom ispod otvorenim prostorom. Ova soba, kao i dječje sobe smještene na dvije prednje plohe zgrade i velikodušno ostakljene, pa nude prekrasan pogled. Ulaz u kuću i otvoreni prostor za spavanje roditelja s radnim stolom i kupaonicom nalaze se u prizemlju.
Osim osnovne funkcije, stepenište ujedno označava prijelaz iz predsoblja u privatni prostor za roditelje. Ova razlika u razinama, ali i izduženi oblik zgrade omogućuju kući da se nježno uklopi u teren koji se uzdiže s dvije strane.Tri kata prostorno su povezana kaskadnim stubištem. Slijed prostorija omogućuje pogled sve do terase u potkrovlju prilikom ulaska u kuću. Ova kuća na rubu šume i njena stolarija izrađeni su od sustava punog drva bez ljepila s lokalnom srebrnom jelom i jasenom. Uz pod od punog vapnenca, postignuta je ugodna, biološki visokokvalitetna unutarnja klima i održiva gradnja. Cijeli projekt možete vidjeti ovdje.
Ograničenja lokacije na kojoj se nalazi Casa Taller Zapallar sugeriraju izgradnju kuće u obliku dugog bloka, okomito na obalni pojas i na ravnom dijelu terena. Blok dovoljno uzak da se smjesti na jugoistočni kraj omogućit će zaštićene poglede na ocean bez da ga vide susjedi sa zapada i sjeverozapada. Pretpostavljajući ovu činjenicu, arhitekti studija Grass+Batz napominju, otvara se mogućnost integracije niza želja o načinu stanovanja u ovom objektu.
“Segmentirali smo ovaj izduženi blok tako da se dvorišta i interijeri isprepliću unutar istog volumena. Najvažniji je bio veći zimski vrt. Srednji prostor između integriranog stambenog prostora i radnih prostora.” Svodna struktura, analogna drevnim polukružnim lukovima, integrira unutar maksimalnog volumena umjerene klime tijekom cijele godine – blokove kompaktnog programa. Ona se odnosi na arhaične oblike, kao i na novi staklenik koji zauzima mjesto gdje je nekada bio povrtnjak. Ova agro-industrijska (i ekonomska) estetika primjenjuje se na sve završne obrade zgrade, obrađene s pažnjom koju zahtijeva stambeni program.
Intimno, a opet otvoreno prema krajoliku, kompaktno, a prostrano, kombinirajući odmor, rad i opuštanje u prepoznatljivom volumenu iz daljine. U bliskoj budućnosti, ovo će se prebivalište razvijati zahvaljujući viziji svojih stanara. Bit će to rezidencija za umjetnike i aktiviste iz LGBTIQ+ zajednice koji će moći iskoristiti rad u prirodnom okruženju. Cijeli projekt možete detaljnije proučiti ovdje.
Meksički arhitektonski studio Estudio MMX predstavio je Muzej geologije u Progresu, koji se sastoji od više struktura obloženih završnom obradom zvanom ‘chukum‘, koja potječe od Maja. Muzej je temeljen na mrežastom uzorku na lokaciji uz plažu u Progresu – gradu blizu Méride koji se nalazi na uskom pojasu zemlje na obali poluotoka Yucatán.
Chukum, koji je studio opisao kao “prirodnu završnu obradu” koja potječe od Maja, korišten je za oblaganje cijelog objekta. Napominju da je materijal odabran zbog svoje trajnosti i niskih troškova održavanja. Parcela je podijeljena u niz kvadrata orijentiranih oko središnjeg hodnika. Volumeni različitih visina zrače iz središta lokacije, varirajući između terasa. “Različiti dijelovi programa svjesno su povezani jedni s drugima i s kontekstom, kroz različite ambijente u otvorenom prostoru,” rekli su iz studija MMX.
Podignuti vrtovi formiraju put na vrhu kompleksa, preko krovova, stvarajući terasasto šetalište od jednog kuta lokacije do drugog, gdje se na kraju spuštaju na razinu tla. Drugu dijagonalnu os zauzimaju više strukture. Ispod krovova, šetališta teku kroz prostore, vijugajući kroz otvorene dijelove s bazenima i vrtovima. Pokriveni program strukture, osam volumena na jugoistočnoj strani, je mjesto gdje se nalaze glavne zbirke. Prostori se međusobno povezuju i mogu se koristiti za izložbe različitih veličina. Više o projektu možete pročitati ovdje.
Posljednji Hausov izbor projekata iz cijelog svijeta možete pogledati ovdje.
Domovi
Dala sam sestri, scenografkinji, da mi preuredi terasu
Ljudi
Zaljubili su se u oronuli Vjesnikov prostor, potrgali se da ga dobiju pa napravili veličanstvenu radionu
Projekti
Mladi stolar izgradio si je kućicu usred šume u Istri
Nekretnine
Ako imate zemlju u prirodi, možda biste trebali kao ovi ljudi: staviti na nju sjenicu i ozbiljno zarađivati
Umjetnost
Mladi hrvatski umjetnici u koje vrijedi investirati
TAGOVI: #arhitektura, #dizajn, #kuća, #projekt, #projekti
POVEZANI ČLANCI